Afacerea "Mielul de Paşte", adeseori nerentabilă! "Cel mai bine câştigă intermediarii"

2801
Afacerea

Articole de la același autor

Sărbătorile pascale se apropie cu paşi rapizi, iar constănţenii intră, încet-încet, în febra cumpărăturilor. Produsele pe bază de carne de miel sau de ieduţ sunt nelipsite de pe mese, chiar dacă preţurile au crescut mult faţă de anii anteriori. Explicabil însă, pentru că munca fermierilor este cu adevărat una titanică şi adeseori… nerentabilă.

„Să te duci la piaţă şi să-mi faci rost de toate cele necesare pentru masa de Paşte”. Este clasica replică pe care o rostesc soţiile către soţii lor, în Săptămâna Mare. Iar domnii se conformează, se înarmează cu sacoşi şi bănuţi şi pornesc spre pieţe, după cărniţa de miel sau ieduţ. Anul acesta, preţurile nu sunt deloc mici, aşa că bugetele trebuie bine chibzuite.

În pieţele constănţene, carnea de miel se vinde cu preţuri ce variază între 35 şi 50 de lei, în funcţie de mai mulţi factori: dacă se ia tot mielul, dacă se optează doar pentru pulpă, vârsta mielului etc.

Pentru cei care locuiesc la casă sau pentru cei care îşi doresc să aibă o preocupare specială de sezon, există posibilitatea de a achiziţiona mielul în viu, situaţie în care preţul este mai mic, între 18 şi 25 de lei, în funcţie de greutate, dar şi pierderile şi munca diferă.

Deşi constănţenii încearcă o grimasă atunci când aud cât trebuie să scoată din buzunare, trebuie precizat că munca pe care o depun fermierii până să vină la târg cu mieii respectivi este titanică şi adeseori chiar nerentabilă, motiv pentru care mulţi dintre crescătorii de animale au renunţat la acest tip de afacere de sezon.

O adevărată aventură!

„Toată lumea spune că am crescut preţurile, că vindem scump, dar nimeni nu se gândeşte la munca noastră. Să ştiţi că vânzarea mieilor de Paşte nu este o afacere atât de productivă, aşa cum s-ar putea crede la prima vedere. Şi am să vă explic imediat de ce.

În primul rând, ţineţi cont că noi avem, la rândul nostru, costuri tot mai mari de producţie. Au crescut preţurile la energie, apă, hrană pentru animale, transport. Să vă dau un singur exemplu: un sac de furaje combinate şi concentrate pentru miei, special concepute pentru etapele de creştere şi dezvoltare, costă, în medie, 100 de lei.

Nu mai vorbesc despre munca fizică pe care o depunem, despre uzura utilajelor, uneltelor şi a echipamentelor necesare”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, Costel P., crescător constănţean de animale.

Fermierul mai susţine că, nu numai în acest sezon, ci în general în agricultură, cel mai câştigaţi sunt… intermediarii!

„Să ştiţi că cel mai bine câştigă cei care fac intermediere. Mulţi producători autohtoni, mă refer la crescători de animale sau care se ocupă de plantaţii, nu au loc în pieţe. Este o adevărată aventură să faci rost de o tarabă şi, dacă nu te descurci, nu ai altă variantă decât să apelezi la intermediari. Scapi de cheltuielile de transport, de tarabă, dar trebuie să laşi mult din preţ, pentru că intermediarul îşi adaugă partea lui. Şi atunci, stai şi te gândeşti şi socoteşti, şi nu este exclus ca, atunci când tragi linie, să ieşi pe minus, să nu îţi scoţi cheltuielile.

Din acest motiv, mulţi fermieri nu mai sunt focusaţi pe vânzarea de miei de Paşte, nu se mai complică şi renunţă la activitate”, ne explică interlocutorul nostru.

Strategii de vânzare

Cei care rezistă pe piaţă concep şi ei fel de fel de strategii de vânzare, de la oferte speciale atunci când vând anumite părţi de miel (mai puţin clasica pulpă), la pachet cu măruntaie, până la facilităţi privind livrarea la domiciliu.

„Gândiţi-vă în cazul livrării la domiciliu: maşină, motorină, asigurare, verificare, toate cheltuielile se regăsesc în preţul final. Noi suntem la zi cu autorizaţiile din partea DSV, suntem verificaţi şi iar verificaţi, m-aş bucura ca toţi cei care fac intermediere sau vând online să fie la rândul lor controlaţi”, mai spune fermierul. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 2.2153 secunde